Skip to content

Month: July 2012

Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin

..ataupun orang tempatan di sini panggil “Masjid Besi” sebab sktruktur senibinanya luarannya diperbuat drpd besi 100%. Mula dibina pada tahun 2004 dan selesai pada tahun 2009 dengan kos pembinaan berjumlah RM 208 juta. Nama masjid ni diambil daripada nama Tuanku Yang Dipertuan Agong pada ketika itu, Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin.

Antara keunikan masjid ini adalah

1. Dibina atas tasik buatan manusia, kalau malam bulan terang serigala berkeliaran, ditambah dengan limpahan lampu dari dalam, nampak drpd jauh seolah2 masjid ni dibina atas cermin, terima kasih kpd pantulan bayangan masjid daripada air.

2. Artikek yang design masjid ni pun bijak pandai menggunakan konsep district cooling system dalam proses rekabentuk masjid ni. Hasilnya tiada sebilah kipas atau aircond pun dipasang di dalam masjid ni. Sumber angin datang daripada luar yang bertiup merentasi tasik, lalu ke dalam dewan solat jemaah. Tapi kalau waktu ramai jemaah terutamanya solat Jumaat, solat tarawikh dan solat sunat raya dan angin tak berapa nak bertiup, ketiak anda akan berpeluh, dan kulit kepala anda akan berkuap di bawah kopiah sebab panas, maka waktu mcm ni diperlukan jugak kipas berdiri dipasang.

3. Di luar dewan solat utama, ada kolam dan taman cantik untuk gedik santai. Bila waktu Ramadhan, walaupun selepas selesai 8 rakaat tarawikh, ramai jugak yang duduk di tepi2 bersama keluarga.

Hampir setiap tahun saya solat tarawikh di sini sebab jemaahnya ramai. Parking lotnya luas, tak perlu berebut tak seperti Masjid Putra. Parking berlapis2. Suasananya pun meriah walaupun usai 23 rakaat tarawikh semacam pesta. Pesta Ramadhan. Ini budaya kool. Budaya lepak masjid 😉

Masjid ni pulak kaya dengan aktiviti2 berunsur kerohanian. Sebelum masuk dewan solat ada LCD canggih besar untuk rujukan maklumat aktiviti yang kerap/bakal diadakan. Terima kasih JAKIM. Mungkin boleh berjinak2 ke sini kalau lapang waktu.

Oh ya, saya pernah hilang selipar dua kali kat sini. Mungkin yang terambik selipar saya tu keliru dan dalam darurat. Halalkan.

Rujukan: http://www.masjidtuankumizan.gov.my/v1/

2 Comments

Ramadhan Mubarak.

Assalamualaikum.

Selamat datang Ramadhan. Syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana kita dipanjangkan umur untuk bertemu Ramadhan tahun ni.

Ramadhan mengajar kita erti bagaimana untuk merafakkan kesyukuran atas segala nikmat yg telah diberikan sepanjang waktu kita bertapak atas muka bumi ini. Ramadhan juga mendidik kita untuk kembali ke fitrah, mendidik kita untuk mengawal hawa nafsu yang kita biarkan bebas meliar sepanjang sebelas bulan yang terdahulu. Wajarlah ia ditundukkan kerana pada waktu ini segala tindakan kita adalah atas kehendak kita, bukan drpd dorongan syaitan.

Maka tundukkanlah pandangan, kurangkan kata2 yang boleh mengundang bait2 dosa, perbanyakkan amalan sunat, kukuhkan yang wajib. Insyaallah Ramadhan kali ini akan terasa indah. Nasihat untuk kita semua.

Terima kasih jugak untuk team manager yang memberikan saya kebenaran untuk berbuka puasa bersama keluarga dahulu & melaksanakan solat tarawikh berjemaah seperti tahun lepas. Semoga hidayah Islam sampai ke hati beliau satu hari nanti.

Sapo tak puaso takleh rayo!

Leave a Comment